L’alcalde de Nules i professor presenta un projecte literari que busca conscienciar les noves generacions sobre la responsabilitat mediambiental i la cura del planeta
El pròxim 23 d'abril, coincidint amb el Dia del Llibre, la localitat de Nules viurà una jornada molt especial. El seu alcalde, David García, canvia per un moment el bastó de comandament per la ploma per a presentar el seu primer llibre infantil: 'Cundín el Guardabosques'. Mestre d'educació infantil de formació, García ens revela els detalls d'una obra que naix amb una clara vocació didàctica i mediambiental.
"Jo soc professor d’universitat i de magisteri, i sempre tinc la inquietud de crear propostes pedagògiques per a treballar amb els més xicotets", explica García en recordar l'origen del projecte. Per a ell, la literatura és el vehicle ideal per a traslladar principis que considera essencials per al desenvolupament de les noves generacions: "Vull que cada conte de la col·lecció treballe un valor que jo considere que és important per a la infància i per a l'educació; aquesta vegada he decidit tirar endavant amb el primer".

En aquesta primera entrega, el missatge és urgent i directe: la sostenibilitat. "El missatge principal del llibre és la cura del planeta i la importància d'entendre que només en tenim un", afirma amb rotunditat l'autor. García adverteix sobre la petjada de les nostres accions: "El que fa l'ésser humà impacta en negatiu o en positiu, i hem de ser-ne conscients".
La inspiració de l'obra naix d'una experiència personal amarga durant unes vacances a Cantàbria. "Es basa en una realitat molt trista que va passar a Liébana: els incendis provocats, que són un sinsentit de l’ésser humà", comenta García. Amb aquest rerefons, el llibre busca que els xiquets no siguen mers espectadors: "El conte parla de la importància de sensibilitzar-nos i fica el foc, l'accent, especialment en què podem fer nosaltres per a evitar-ho; al final, cada granet d'arena compta". El seu objectiu és clar: "Es tracta de responsabilitzar la societat en un moment en el qual els xiquets s’estan conformant com a persones, per a ser una societat responsable a futur".
Però l'univers de Cundín no s'aturarà ací. García ja té planejat el recorregut pedagògic dels pròxims números: "Seguirem el currículum d’educació infantil i primària, tractant la importància de la justícia, la igualtat, el valor de la solidaritat o l'honestedat". Tot plegat, sota una estructura que va més enllà de la simple lectura. "No és només una història; hi ha una proposta didàctica per a treballar en família, perquè a casa puguen compartir l'experiència més enllà del llibre", assenyala l'autor, afegint que també hi haurà material per a col·legis i professors.
Sobre l'estrena a la seua localitat, García no amaga el seu entusiasme per la rebuda dels seus veïns. "Sé que serà un acte amb moltíssima gent del meu poble i del voltant. Em feia molta il·lusió fer la presentació a Nules per tot el que significa per a mi", confessa. Així i tot, el personatge ja comença a traspassar fronteres: "Cundín viatjarà; ja tenim propostes de Castelló, València i Terol per a poder fer presentacions en les pròximes setmanes".
El procés creatiu, segons relata el mateix alcalde, ha sigut un camí natural però meditat. "Cundín va néixer de la idea de la importància de reforestar; volia plasmar i adaptar eixa realitat perquè els xiquets puguen absorbir-la", explica. La història, protagonitzada per quatre xiquets que acompanyen el guardabosques, és per a ell una eina de futur. "Veurem com evoluciona la cosa, però de moment estic molt feliç que aquest projecte veja la llum en una data tan assenyalada", conclou David García, amb l'esperança que el seu guardabosques ajude a molts xicotets a estimar i protegir el bosc.











































