Noticias Castellón
jueves, 21 de mayo de 2026 | Última actualización: 22:42

L’UJI capta prop d’un milió d’euros en cinc projectes per a reforçar la investigació i atraure talent científic

Tiempo de Lectura: 2 minutos, 12 segundos

Noticias Relacionadas

La universitat pública de Castelló se situa quarta d’Espanya i primera de la Comunitat Valenciana en la convocatòria estatal d’ajudes a la consolidació investigadora

La Universitat Jaume I de Castelló ha aconseguit prop d’un milió d’euros per al desenvolupament de cinc projectes d’investigació dins de la convocatòria estatal d’ajudes per a incentivar la consolidació investigadora, inclosa en el Pla Estatal d’Investigació Científica, Tècnica i d’Innovació 2024-2027.

Amb aquests resultats, l’UJI se situa com la quarta institució d’Espanya amb major captació de recursos en aquesta convocatòria i la primera de la Comunitat Valenciana, només per darrere del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), la Universitat de Barcelona i la Universitat Politècnica de Catalunya.

La convocatòria estatal de 2025 ha concedit un total de 130 ajudes dotades amb quasi 25 milions d’euros per a impulsar la consolidació de carreres investigadores i facilitar la creació de places permanents, així com el desenvolupament de línies pròpies d’investigació i la millora d’espais i equipaments científics.

El rector electe de l’UJI i vicerector d’Investigació en funcions, Jesús Lancis, ha valorat positivament els resultats aconseguits i ha destacat que confirmen “l’encert de les polítiques d’atracció de talent investigador” impulsades per la universitat castellonenca.

Lancis ha remarcat també la importància dels programes propis de suport a la investigació que desenvolupa l’UJI, amb iniciatives dirigides a la incorporació de personal investigador, ajudes predoctorals i beques d’iniciació a la investigació.

Projectes seleccionats

Entre els cinc projectes finançats destaca GROVER, liderat per Manuel F. Dolz, que busca millorar l’eficiència energètica i computacional de les xarxes neuronals basades en arquitectures Transformers mitjançant la reducció del consum de memòria i temps de processament.

També ha sigut seleccionat TIEMPO, dirigit per Raphael Kaplan, que investiga com el cervell processa i emmagatzema la duració dels esdeveniments en la memòria, amb possibles aplicacions en l’estudi de malalties neurològiques.

En l’àmbit mediambiental, el projecte AquaSurv, coordinat per Lubertus Bijlsma, utilitzarà l’anàlisi d’aigües residuals per a estudiar la resistència antimicrobiana i monitorar indicadors de salut pública.

El projecte SUPRALITHS, impulsat per Nishant Singh, treballarà en el desenvolupament de nous materials avançats basats en nanoestructures tridimensionals amb aplicacions en catàlisi, energia o purificació d’aigua.

Finalment, NAMASTE, liderat per Juana Mari Delgado, estudiarà l’impacte de la contaminació atmosfèrica sobre la salut neurocognitiva de les dones durant el climateri, amb l’objectiu d’identificar mecanismes preventius davant possibles deterioraments cognitius.