L'incendi de la planta de tractament de residus de Reciplasa ha obligat a traslladar el tractament dels residus fora de Castelló
El Grup Municipal de Compromís per Castelló ha reclamat a la Generalitat Valenciana que es comprometa a retornar íntegrament al Consorci C2 els més de sis milions d'euros recaptats a la ciutat de Castelló a través de la taxa d'abocament, després que l'incendi de la planta de tractament de residus de Reciplasa haja obligat a traslladar el tractament dels residus fora de Castelló amb un important sobrecost econòmic.
El portaveu de Compromís, Ignasi Garcia, ha lamentat que, dos mesos després de l'incendi, "no hem vist en cap moment que el govern del Partit Popular s'haja compromés a retornar estos diners, malgrat que ara mateix són més necessaris que mai". En aquest sentit, ha criticat el silenci de l'alcaldessa de Castelló. "Hauríem d'haver vist una protesta enèrgica de Begoña Carrasco exigint a la Generalitat el que la ciutat mereix. En canvi, el silenci és absolut".
Garcia ha recordat que l'actual sobrecost del tractament dels residus s'està assumint amb els estalvis de Reciplasa, uns recursos que estaven reservats per a finançar la construcció de la nova planta de tractament, una infraestructura que ja s'hauria d'haver començat a licitar durant 2024 i que continua acumulant retard.
"Si ara ens gastem els diners reservats per a la nova planta en pagar el sobrecost provocat per l'incendi, quan arribe el moment de construir-la haurem de tornar a buscar eixos recursos. Els veïns i veïnes de Castelló no poden acabar pagant tres vegades: primer amb la taxa d'abocament, després amb el sobrecost de portar els residus fora i, finalment, amb la construcció de la nova planta", ha advertit.
Per això, Compromís reclama que la Generalitat garantisca que tots els ingressos procedents de la taxa d'abocament revertiran íntegrament en el Consorci C2, bé per finançar la futura planta de tractament o bé mitjançant inversions que ajuden a reduir els costos extraordinaris que estan assumint els municipis.
Al mateix temps, la coalició considera que aquesta situació obliga l'Ajuntament de Castelló a accelerar les polítiques de prevenció i reciclatge. "Ara que ens costa molt més diners gestionar els residus perquè no disposem de planta, el govern municipal hauria de posar-se les piles amb una recollida selectiva molt més eficient, amb la implantació decidida de la recollida de la fracció orgànica, amb més educació ambiental i amb mesures que reduïsquen la quantitat de residus que acaben a la planta", ha assenyalat Garcia.
Segons el portaveu valencianista, reduir els residus que necessiten tractament és també una forma de reduir la despesa pública. "Cada tona que aconseguim separar correctament és una tona menys que costa diners tractar. És bo per al medi ambient, però també per a la butxaca de l'Ajuntament i de tots els veïns i veïnes que paguen la taxa de residus".
Per això, Compromís reclama que, després de dos mesos de l'incendi, el govern municipal presente un pla de treball "decidit i valent" que permeta augmentar la separació de residus en origen, impulsar la participació ciutadana i reduir progressivament la dependència del tractament extern mentre no entre en funcionament la nova planta de tractament de residus.












































