Noticias Castellón
martes, 28 de abril de 2026 | Última actualización: 22:01

Un estudi de l'UJI conclou que la major part de la població considera la prostitució un tipus de violència contra les dones

Tiempo de Lectura: 4 minutos, 12 segundos

Noticias Relacionadas

Dues investigadores castellonenques, especialistes en estadística amb perspectiva de gènere, van presentar una proposta que va ser triada per la delegació de govern i han sigut les responsables d'analitzar les dades obtingudes en l'enquesta i elaborar un informe amb les conclusions

Prop del 69% de les persones enquestades es mostra bastant o molt d'acord que la prostitució és una forma de violència contra les dones, percentatge que s'eleva fins al 75,1% entre la població femenina, segons l'anàlisi de dades realitzat per les professores Marina Martínez García i Irene Epifanio López del Departament de Matemàtiques de la Universitat Jaume I de Castelló, de l'Enquesta sobre percepció social de la prostitució efectuada per la Delegació del Govern contra la Violència de Gènere del Ministeri d'Igualtat en col·laboració amb el Centre d'Investigacions Sociològiques.

Les dues investigadores castellonenques, especialistes en estadística amb perspectiva de gènere, van presentar una proposta que va ser triada per la delegació de govern (qui s'ha encarregat del disseny del qüestionari i les preguntes) i han sigut les responsables d'analitzar les dades obtingudes en l'enquesta i elaborar un informe amb les conclusions. Les professores han apostat per la ciència oberta en la seua anàlisi i tot el codi (en R) està disponible per a reproduir els resultats.

«Ha sigut tot un repte, comenten Martínez i Epifanio, qui també formen part de l'Institut d'Estudis Feministes i de Gènere Purificació Escribano de l'UJI, perquè era una enquesta molt complexa, però existia l'obligació (a l'ésser una enquesta realitzada pel CIS) de fer públics les dades en un màxim de 3 mesos i l'habitual és que els treballs d'aquesta mena d'envergadura s'allargen fins a un any».

A més, han avaluat associacions entre respostes i variables sociodemogràfiques i per primera vegada, en aquesta mena d'enquestes, s'ha emprat l'anàlisi arquetípica ponderada que ha permès identificar tres perfils (crític, crític moderat i permissiu). El grup d'investigació al qual ambdues pertanyen, Anàlisi de maneres 2D i 3D, Aprenentatge Estadístic en Intel·ligència Artificial, Estereología, és especialista en aquesta mena d'anàlisi i investiga actualment en això amb un projecte Prometeu.

Resultats de l'enquesta

L'anàlisi de l'estudi també reflecteix que el 79,1% es mostra bastant o molt d'acord amb l'afirmació que la prostitució posa en risc la dignitat de les persones que es prostitueixen i supera el 75% l'opinió dels qui asseveren que la major part de les dones prostituïdes són víctimes d'explotació sexual. D'altra banda, més de tres quartes parts de la població considera que la prostitució no és un treball «com un altre qualsevol» i el 79,8% rebutja la idea que és «una manera d'exercir la llibertat sexual».

La ciutadania percep la prostitució com un fenomen estretament vinculat a la vulnerabilitat socioeconòmica i a la violència. Set de cada deu persones enquestades pensen que les dones que estan en situació de prostitució ho estan per necessitat econòmica, mentre un 41,5% considera que són forçades a això.

A més, sis de cada deu persones afirmen saber de l'existència de plataformes digitals com Onlyfans o JustForFans, sent major el coneixement entre homes i entre els 16 i els 34 anys. I el gruix de la població, un 95%, opina que les plataformes digitals haurien de tenir l'obligació d'eliminar el contingut sexual no consentit que es publique en elles.

Sobre les mesures per a erradicar la prostitució, quasi la meitat de la població estima que la més necessària és el reforç de l'educació en igualtat, la sexualitat i els drets humans des de la infància. Igualment, es veu necessari l'oferiment de programes socials i econòmics perquè les dones puguen deixar la prostitució. I tres de cada deu enquestats creuen que castigar als qui paguen per la prostitució i als qui es lucren per la prostitució aliena, però no a les dones prostituïdes, podria ser una altra mesura eficaç.

En definitiva, les percepcions sobre la pornografia són majoritàriament crítiques, vinculant-la a la violència, la distorsió de la sexualitat i la desigualtat. Els resultats del treball demoscópico reflecteixen un rebuig generalitzat de les posicions normalitzadores de la prostitució, la qual cosa indica una orientació social afí als plantejaments abolicionistes.

L'estudi, basat en 10.019 entrevistes realitzades entre setembre i octubre de 2025 analitza actituds, creences i valoracions de la ciutadania entorn de la pornografia, l'exposició digital a continguts sexuals, la victimització per difusió o ús no consentit d'imatges sexuals - incloses les generades mitjançant IA -, la percepció de la prostitució i les mesures considerades adequades per a prevenir-la i erradicar-la. La seua finalitat última és generar una evidència empírica sòlida, que permeta orientar polítiques públiques basades en dades, amb especial atenció a la prevenció de la violència contra les dones.

Anàlisi de les dades de l'enquesta sobre percepció social de la prostitució https://violenciagenero.igualdad.gob.es/violenciaencifras/estudios/investigaciones/analisis-de-los-datos-de-la-encuesta-sobre-percepcion-de-la-prostitucion/