Noticias Castellón
jueves, 18 de abril de 2024 | Última actualización: 21:55

Un gran mural de grafiti adornarà un edifici del carrer Vicent Sanchiz a Vila-real

Tiempo de Lectura: 7 minutos, 4 segundos

Noticias Relacionadas

La mostra està emmarcada dins del TEST 2022 que arranca aquest cap de setmana en el Conveni Espai d'Art

Castellón Información

L’art, més que mai, torna a germinar en el TEST 2022. La Mostra d’Art i Creativitat de Vila-real s’avança uns dies a la primavera, floreix amb força i plasma les seues ganes de revenja i normalitat després de dues edicions que han limitat, per imperatiu sociosanitari, el retrobament amb el públic, “un pilar clau del TEST”, afirma el seu director, Pascual Arnal.

La Mostra, recolzada pel Departament de Museus de la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Vila-real, manté el seu epicentre i podrà visitar-se des d’aquest dissabte, 5 de març, al 30 d’abril de 2022 en el Convent Espai d’Art de la ciutat. Recupera el seu acte inaugural, “el moment d’interacció entre la gent que vol gaudir de l’art i que dona sentit a la cita” i amb això “el motor d’arrancada que caracteritza cada edició i del qual havíem hagut de prescindir aquests dos últims anys”, explica Arnal. Amb aquesta “jornada especial” del dissabte tirarà a rodar la novena edició del TEST.

Amb el desé aniversari ja demanant pas, la Mostra d’Art i Creativitat de Vila-real es reivindica com a plataforma per a visibilitzar i projectar el talent artístic emergent i ajudar a pujar la trajectòria dels qui aposten per l’art com a forma de vida. La cita, un referent per la selecció de nous artistes, manté la varietat de disciplines, que escenifiquen enguany Selen Botto (fotografia), Pepe Monfort Barberà (dibuix) i Abel Iglesias (instal·lació escultòrica), que construeixen l’exposició col·lectiva amb seu en el Convent, i als qui s’uneix l’art urbà de Tellas + 2Bleene, disposats a ampliar el museu de carrer del TEST. Són el motor que dona pols a la maquinària conceptual sobre la qual transita enguany la Mostra.

Una edició que es mou “sobre una referència constant als volums i a l’objecte en si; que es fixa en la dimensió física”, detalla Pascual Arnal en al·lusió al llenguatge comú entre les quatre arestes artístiques de la cita cultural. La fotografia de Selen Botto exemplifica el treball intens sobre el volum amb la superposició d’objectes sobre escenes quotidianes d’un dia de platja o la incorporació intel·ligent de nous reclams a les seues imatges primàries a força de superposar les restes que genera l’era de consum. També Pepe Monfort Barberà “i els seus dibuixos geomètrics i abstractes que prenen ara, per primera vegada, corporeïtat, tridimensionalitat”, o la instal·lació escultòrica d’Abel Iglesias, “que és un gran volum feta d’altres volums en si mateixa” i conforma la xarxa d’obres teixides per ell al llarg de la seua producció, assumint un concepte de creació artística hipertextual, en el qual cada peça interactua formal o conceptualment amb la resta.

Els artistes del TEST 2022 conflueixen en un altre nexe que amplia la singularitat d’aquesta edició: l’halo d’una certa exclusivitat que respira. I és que totes les obres es descobreixen per primera vegada en la Mostra, bé per inèdites o per emergir sota un format adaptat a l’exposició que les fa úniques. Pepe Monfort Barberà, l’especialitat del qual és el suport de paper, el dibuix i les escultures de paper cartó i en formats reduïts, s’estrena amb una instal·lació de gran format en la qual ha intervingut sobre les parets. Abel Iglesias aterra amb una instal·lació escultòrica feta de manera especial per al TEST i el treball fotogràfic de Selen Botto mostrarà quasi de manera íntegra tot el seu recorregut per primera vegada.

Mural en el carrer Vicent Sanchiz

TEST posarà la guinda a l’edició de 2022 amb art urbà. La intervenció a peu de carrer arriba amb el tàndem grafiter format per Tellas + 2Bleene. El fil argumental del volum emergeix també ací: els murals de gran format estampats en general sobre mitgeres que han anat alçant aquest museu a l’aire lliure deixaran pas a la fi d’abril al disseny tridimensional traçat aquesta vegada sobre un edifici al carrer Vicent Sanchiz de Vila-real. Seguint als seus predecessors (Pantone, Borondo, Escif, Sam3, Louis Lambert (3TTMan), Hyuro, Mohamed L’Ghacham i E1000), Tellas + 2Bleene aportaran la novena proposta d’art urbà del TEST.

 width=

Amb el repte de recolzar la carrera en ascens de les i els artistes emergents, la Mostra edita de nou quatre llibres d’artista, que estaran a la disposició del públic que la visite i que projectaran en el temps l’obra dels seus creadors.

Tres els protagonitzen els qui donen forma a l‘exposició col·lectiva en aquesta edició i un quart és per a l’artista urbà E1000, que recull l’obra ja finalitzada pel madrileny en l’edició 2021 i plasmada en diferents elements i suports urbans de Vila-real amb l’objectiu “d’humanitzar l’espai públic”. És a més la primera vegada que es recopila i publica en format físic l’obra fotografiada d’aquest artista, amb més de 20 anys de carrera.

Es tracta de catàlegs summament cuidats amb una tipografia, Pinnae, que ha sigut creada a l’escola Tipus G. de Barcelona pel dissenyador gràfic Robert Peirot (Vilafranca del Penedès, 1994). Per les arrels que uneixen a Peirot al seu territori, el seu objectiu ha sigut dissenyar una tipografia que reunira les característiques de la comarca del Penedès, una zona en la qual s’elaboren vins de qualitat mesclant processos tradicionals amb metodologies i tècniques contemporànies. La tipografia ha volgut reunir i unir aquestes característiques: humanista, amb tocs clàssics amb vèrtex en les contraformes, i contemporània, per les proporcions àmplies. La cura es respira també en els textos que nodreixen els llibres d’autor. Els de Jorge Alamar per a Selen Botto o els escrits per Víctor Monfort per a Pepe Monfort Barberà. A ells se sumen les paraules d’Eduardo Vega per a Abel Iglesias i les que dedica Martina Adell a E1000, l’artista urbà del TEST 2021.

Artistes del TEST

Selen Botto: ‘Do you sea?’

“Utilitze la imatge com a mitjà per a qüestionar el meu entorn. ‘Do you sea?’, des de l’art, aporta una mirada crítica a la nostra relació amb el territori, amb el consum i les seues conseqüències”

Qui és Selen Botto, artísticament parlant?

Soc una fotògrafa ítalo-turca establida a València. Utilitze la imatge com a mitjà per a qüestionar el context i l’entorn que m’envolta. Les meues pràctiques artístiques més recents usen la fotografia com a matèria prima, però la trenquen. D’aquesta manera arribe a noves maneres de crear imatges i construir discursos.

 width=

Què suposa per a tu ser part del TEST 2022?

D’una banda, TEST representa un objectiu important, perquè sempre l’he vist com un espai al qual han tingut accés al llarg dels anys artistes que estime molt. D’altra banda, ho considere una gran oportunitat, un estímul i una ocasió per a obrir-me a noves possibilitats i donar a conéixer el meu treball a un públic més ampli.

La teua proposta per al TEST és…

Do you sea?. La definiria com una tragicomèdia en la qual totes i tots som actrius i actors. Imatges explícites que plasmen un assumpte que no té gràcia però de manera lúdica i amb tocs d’humor. Crec que Do you sea?, des de l’art, aporta una mirada crítica a la nostra relació amb el territori, amb el consum i les seues conseqüències.

Formació acadèmica, exposicions i mostres

M’he graduat en Belles Arts després de passar per la música clàssica, el teatre i el doblatge. Abans de la carrera he tingut el meu primer acostament a la fotografia com a assistent en els estudis Condenast a Milà. En 2014 una beca Erasmus m’ha portat a Espanya, on m’he quedat fins avui i he aprofundit els meus estudis de fotografia entre València i Madrid. En els últims dos anys he exposat el meu treball entre Itàlia i Espanya.

 

Pepe Monfort Barberá: ‘Somien les línies’

“Amb ‘Somien les línies’, la meua intervenció per al TEST, isc de l’estudi per a experimentar noves possibilitats expressives”

Qui és Pepe Monfort Barberà artísticament parlant?

L’art és igual a l’experiència i això, en el meu cas, porta indefectiblement a la meua professió d’arquitecte. Hi ha una necessitat de construir, de transcendir els límits físics del dibuix; l’explosió

de les tres dimensions en la imatge bidimensional, els traços que van progressant a través dels diferents paraments, espais que es toquen i comuniquen amb altres… Trets que suggereixen a l’espectador diferents maneres d’entendre l’espai i donen fe d’aqueixa coexistència entre l’univers gràfic i l’arquitectònic.

 width=

Què suposa per a tu ser part del TEST 2022?

L’oportunitat de desenvolupar una visió integral de l’espai que m’ha espentat a eixir de l’estudi i experimentar noves possibilitats expressives i de desenvolupament del meu llenguatge pictòric.

Com és la teua proposta per al TEST?

Somien les línies incorpora, a la gestualitat del traç, l’ús de superfícies industrials mecanitzades. Els elements de PVC, fusta i cartó aporten noves textures a l’obra, modificant i reorganitzant les superfícies en un espai tridimensional. En aquesta ocasió l’espai expositiu no actua com a mer contenidor de l’obra, sinó que passa a ser part constituent d’aquesta. La realitat física de la sala no sols dialoga amb els plans que realitze, sinó que es transforma en suport dels meus desenvolupaments. Les parets medien entre figura, elements modulars i collages.

Trajectòria

Arquitecte per la Universitat Politècnica de València i Postgrau Internacional en Habitatge i Ciutat per la Universitat Politècnica de Madrid i el Swiss Federal Institute of Technology de Zurich, desenvolupa la seua activitat professional en diferents estudis d’arquitectura a Gènova, València i Estocolm abans d’obrir el seu propi despatx, Monfort Barberà Arquitectura, a Benicàssim (Castelló). La seua formació com a arquitecte es plasma de l’una o l’altra manera en la seua obra gràfica, amb un manifest domini de l’espai i la precisió en el traç. En 2020 el Col·legi Territorial d’Arquitectes de Castelló li proposa realitzar una mostra monogràfica de la seua obra gràfica. En 2021 participa en l’exposició Un cert ordre en la galeria Cànem i actualment prepara la seua pròxima col·laboració amb la galeria virtual DESPLANS (París-Stockholm). La seua obra és present en col·leccions privades d’Amsterdam, París, Estocolm, Madrid o Berlín.

 

Abel Iglesias: ‘This is part of something else’

“El meu treball per a TEST enllaça continguts i estats conformant una maquinària conceptual”

Qui és Abel Iglesias, artísticament parlant?

No solc plantejar-me a mi mateix des d’un context artístic. Òbviament estic en ell, però com un fantasma. Deslocalitze elements i processos que conformen la contemporaneïtat en resultats que em satisfan com aquesta creació artística.

 width=

Què suposa per a tu ser part del TEST 2022 i amb quina proposta aterres?

Ha sigut una bona excusa per a acabar un projecte que vaig començar arribant a l’estiu de 2021 partint d’una cançó de John Maus i l’estètica del record popular a inicis del mil·lenni. La proposta ha derivat en This is part of something else, que enllaça continguts i estats conformant una maquinària conceptual.

Un recorregut per la teua carrera ens porta a…

Moltes peces que formen part de les sèries Enter the Gap (2018); Neogarabato (2018); The Cube (2019); No Home (2020); Hello Sad World (2020); Ximple Boy (2021); No Home 2 (2021); Today Kids (2021); This is part of something else, (2022).

 

Tellas+2Bleene: ‘Autóctono’

“La nostra proposta, ‘Autóctono’, té com a eix principal una visió personal i íntima dels elements naturals que defineixen i componen el paisatge del nostre voltant”

El treball de l’artista italià Tellas es fusiona amb el de la també muralista porto-riquenya 2Bleene en el TEST 2022. Quin és el repte?

Desenvolupar una peça mural fruit de la simbiosi dels nostres estils amb l’únic objectiu d’explorar i experimentar amb les estructures i codis que ens proporciona la naturalesa i la seua posterior adaptació al mitjà urbà.

Aquesta unió aterra en ‘Autóctono’, que cobrirà la façana íntegra d’un edifici en desús. Què plasma?

És un reflex de l’espai en el qual treballem, dels elements naturals que defineixen i componen el paisatge del nostre voltant. Mitjançant un exercici de translació creativa basada en la reinterpretació artística de les espècies de l’entorn en el qual ens movem, aquesta proposta plàstica es caracteritza per a oferir una imaginativa interpretació del ‘jo’ vegetal.

 width=

Sobre Tellas…

L’obra de Tellas (Cagliari, Sardenya, 1985) és una visió personal i íntima dels elements naturals que defineixen el paisatge. Expressa el seu estil a través de diversos mitjans. El seu ús del dibuix, la pintura, les tècniques d’impressió, instal·lacions i producció audiovisual confirma el seu objectiu de crear i experimentar amb diferents formes d’art.

Ha participat en diferents esdeveniments internacionals, entre ells en La Tour Paris Project (2013), considerat un dels projectes d’art contemporani més innovadors; i Artmossphere, la primera Biennal d’Art de carrer celebrada a Moscou en 2014 amb 70 artistes de tot el món. De Cagliari a Roma, la seua obra recorre també ciutats com Madrid, Hèlsinki i Perth. Alguns dels seus últims treballs públics han pogut veure’s a Atlanta (EUA), Klaipeda (Lituània), Delhi (l’Índia), Mont-real (el Canadà) i Kaohsiung (Taiwan).

… i 2Bleene

Natalia Nicole Rodríguez, també coneguda com 2Bleene, naix en 1995 en San Juan (Puerto Rico). Descriu el seu treball com una expressiva abstracció contemporània entre les seues trobades amb les flors i la naturalesa i els seus anys de treball com a dissenyadora gràfica. El seu procés creatiu comença amb la documentació d’elements florals a la seua illa i els seus viatges per a després transformar-los en records duradors, paletes de colors i textures. La idea de crear la seua pròpia interpretació de la naturalesa ha derivat en un desig inconscient de descobrir noves inspiracions cada dia.