Noticias Castellón
viernes, 29 de marzo de 2024 | Última actualización: 13:08

Torna el Good Game 02 a l'UJI, una oportunitat per a dissenyar videojocs conscienciats amb l'emergència climàtica

Tiempo de Lectura: 5 minutos, 49 segundos

Noticias Relacionadas

La jornada ha finalitzat amb el lliurament de premis del Torneig de Videojocs & Climate organitzat pel Living Lab Planeta Debug

Castellón Información

La Universitat Jaume I (UJI) ha presentat aquest matí el nou repte Good Game 02 per dissenyar videojocs en l'univers de l'emergència climàtica, una de les línies d'actuació del Living Lab Planeta Debug –cofinançat per la Fundació Daniel i Nina Carasso- promogut per un grup interdisciplinari per tal d'abordar nous desafiaments globals com ara el canvi climàtic o les pandèmies globals mitjançant els videojocs, la investigació científica i l'art.

La jornada Good Game 02 s'ha celebrat a l'Escola Tècnica Superior de Ciències Experimentals (ESTCE) i ha comptat amb la participació del vicerector d'Investigació i Transferència de l'UJI, Jesús Lancis; la directora de l'ESTCE, Amèlia Simó; el degà de la Facultat de Ciències Humanes i Socials, Andreu Casero, i la directora general d'Innovació Educativa i Ordenació de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, Margarida Castellano.

Entre altres, hi han assistit a la trobada membres dels nou grups de recerca que participaran en Good Game 02, el coordinador del Grau en Disseny i Desenvolupament de Videojocs, Raúl Montoliu, i el responsable del Projecte de Cultura Científica i Ciència Ciutadana, Lluís Martínez. També han explicat l'experiència de Good Game 01 membres de dos grups d'estudiants, els dissenyadors dels videojocs Mr. Coating i Last Sunlight i els professors María José Ruá i Miguel Ángel Pitarch, del Grup de Tecnologia, Qualitat i Sostenibilitat en l'Edificació. Margarida Castellano ha estat acompanyada per la cap de Servei d'Innovació i Qualitat, Neus Sánchez, i per Ximo Montañés, director del Cefire Artísticoexpressiu de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.

Amèlia Simó ha destacat «el caràcter innovador i interdisciplinar del Living Lab Planeta Debug», com també la «importància d'atraure talent jove als nostres estudis», mentre que Margarida Castellano ha insistit en la voluntat de la Conselleria d'Educació en apostar per «l'aproximació de l'estudiantat d'Educació Primària i Secundària a les noves eines digitals, així com al món de la investigació científica en àmbits tan prioritaris com el llenguatge computacional». La directora general ha recordat la col·laboració del l'equip Planeta Debug en l'elaboració de cinc dels deu temes de la nova assignatura interdisciplinària en anglès Cultura Digital, els materials de la qual es troben a: https://www.rebostdigital.gva.es/cultura-digital/

Per la seua banda, Jesús Lancis ha assegurat que aquesta iniciativa «entronca amb els objectius del vicerectorat d'Investigació i Transferència, tant en la promoció de la divulgació de la ciència per tal d'incrementar veritablement la cultura científica de la ciutadania, perquè assolisca coneixements basats en evidències científiques, com en el vessant d'impulsar sinèrgies per a afrontar reptes globals com ara l'emergència climàtica o l'actual pandèmia causada per la Covid-19».

Andreu Casero ha subratllat tres valors de Planeta Debug i de Good Game: «La mirada innovadora essencial de les propostes Living Lab, l'enriquiment que promou la visió interdisciplinar, on reivindiquem el valor de les ciències socials per promoure millores en la societat i, en tercer lloc, la rellevància del projecte perquè aborda el canvi climàtic des de la perspectiva de la intersecció de la digitalització, tenint en compte que ens trobem en una mediatització profunda, marcada per la preponderància dels algoritmes on un element clau és tindre una informació de qualitat per crear opinió pública qualificada a fi d'abordar aquests nous desafiaments alhora que enfortir la nostra democràcia».

La gamificació de l'escalfament global

La línia d'acció Good Game del Living Lab Planeta Debug disposa del finançament de la Fundació Daniel i Nina Carasso, en concret, del seu programa d'Art Ciutadà centrat en iniciatives relacionades amb la temàtica Compondre sabers per a comprendre els desafiaments contemporanis. Aquesta està centrada en l'estudiantat universitari i consisteix que els estudis i experiments de nou grups de recerca servisquen d'inspiració perquè l'alumnat de tercer curs del Grau en Disseny i Desenvolupament de Videojocs dissenyen jocs que puguen abordar diversos reptes vinculats amb l'escalfament global. Les assignatures implicades són Enginyeria del Programari, amb els professors Antonio Morales i Enric Cervera; Art del Videojoc, amb el professor Diego Díaz, i Disseny Conceptual de Videojocs, impartida per Emilio Sáez.

Torna Good Game 02 UJI

Les investigadores i investigadors que participaran en Good Game 02 seran María Jesús Muñoz, del grup de recerca Sostenibilitat de les Organitzacions i Gestió de la Responsabilitat Social (SoGReS); Sergio Chiva, del grup de Fluids Multifàsics i la Càtedra FACSA; Aurora García Gallego, del grup d'Economia Experimental i Computacional; Eliseo Monfort, d'Enginyeria Química i Tecnologia de Materials (ChEMTECh) i de l'ITC Sostenibilitat; Marisa Rebagliato, del grup d'Epidemiologia Perinatal i Salut Ambiental; Antonio Gallardo, del grup Enginyeria de Residus (INGRES); Luis Cabedo, del grup Polímers i Materials Avançats (PIMA) i el projecte europeu YPACK; Beatriz Julián, del grup de Materials Multifuncionals (GGMM) i Mariano Aznar, del Centre d'Estudis de Dret i Relacions Internacionals.

En la primera edició de Good Game, durant el curs 2010/2020, van participar els professors Leonor Hernández, del Grup de Fluids Multifàsics; Vicent Arbona, del Grup d'Ecofisiologia i Biotecnologia; Ivan Mora-Seró, del Grup de Semiconductors Avançats; Gladys Mínguez, del Grup de Recerca en Òptica; Vicent Baydal, del Grup d'Història i Dret Forals Valencians; María Ibáñez, de l'Institut Universitari de Plagues i Aigües, Lucia Reig, María José Ruá i Miguel Ángel Pitarch, del Grup de Tecnologia, Qualitat i Sostenibilitat en l'Edificació; Pedro Sanz, del Laboratori d'Interacció i Sistemes Robòtics i Conrado Martínez, del Grup Melanogén. Els videojocs dissenyats basats en aquestes investigacions, són, respectivament: Mission Ozono, Blooming Violent, The Lightbringer, NanoDoctor, Version 18, Overdose, Mr Coating, The Wayback i Last Sunlight. El jocs es poden baixar des del web del Living Lab Planeta Debug http://planetadebug.uji.es/

La jornada Good Game 02 ha finalitzat amb el lliurament de premis del Torneig de Videojocs & Climate organitzat pel Living Lab Planeta Debug. Els guanyadors van estar Laura Pérez Navarrete (primer premi: Playstation 4); Antonio Ortiz Llopis (segon premi: monitor gaming) i Antonio Rubio Ribes (tercer premi: auriculars gaming).

Sobre la Fundación Daniel y Nina Carasso

Creada en 2010, en honor a Daniel Carasso, fundador de Danone, i la seua esposa Nina, la Fundació Daniel i Nina Carasso desenvolupa la seua activitat a França i Espanya. El seu treball consisteix en acollir, donar suport, acompanyar i connectar a les persones que s'atreveixen a mirar i a construir el món de forma diferent en les seues dues línies de treball: l'Alimentació Sostenible i l'Art Ciutadà. La Fundació Daniel i Nina Carasso és una fundació Grant Maker (exclusivament finançadora d'iniciatives d'interés general), de patrimoni familiar, afiliada a la Fondation de France. És independent de qualsevol societat mercantil.