La Comunitat Valenciana produeix 22.064 tones d’oli en l’última campanya i frega els 62,7 milions d’euros en exportacions

El sector oleícola de la Comunitat Valenciana reforça la seua activitat amb 22.064 tones d’oli produïdes en l’última campanya, una major presència en els mercats internacionals i la incorporació d’una nova figura de qualitat, la DOP Oli de les Serres Espadà i Calderona.
El conseller d’Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca, Miguel Barrachina, ha destacat l’evolució del sector durant l’obertura de la jornada tècnica ‘De l’olivar al laboratori: claus per a l’excel·lència en l’AOVE’, organitzada per IberOleum.
El balanç de l’última campanya situa la superfície dedicada a l’olivar en 90.788 hectàrees, mentre que les exportacions d’oli valencià s’aproximen als 62,7 milions d’euros. Els productes arriben a mercats com Itàlia, Alemanya, els Estats Units, Corea del Sud i el Japó.
La Comunitat Valenciana compta, a més, amb prop de 8.849 hectàrees de producció ecològica i 69 almàsseres certificades. Barrachina ha assenyalat que el reconeixement de l’oli valencià és fruit del treball conjunt d’agricultors, almàsseres, tècnics i investigadors per a millorar la qualitat i la rendibilitat del producte.
Nova DOP per a l’oli valencià
Un dels principals avanços del sector ha sigut la inscripció, el passat 29 de juliol, de la DOP Oli de les Serres Espadà i Calderona en el Diari Oficial de la Unió Europea. Esta figura de qualitat es convertix en la primera denominació d’origen operativa per a l’oli de la Comunitat Valenciana.
La DOP reconeix la singularitat de la varietat Serrana d’Espadà i amplia el reconeixement del patrimoni olivarer valencià, que compta amb una destacada diversitat varietal, amb varietats com la farga, la blanqueta, l’alfafara i el xanglot reial.
En matèria de sanitat vegetal, la Generalitat manté una xarxa de 60 punts de monitoratge contra la mosca de l’olivera i destina 98.120 euros al suport del control biològic, amb l’objectiu de protegir els cultius i garantir la qualitat de l’oliva.
Barrachina també ha posat en valor el treball del Panell Oficial de Degustadors d’Olis de la Comunitat Valenciana, amb seu al Laboratori Agroalimentari de Burjassot i reconegut de manera ininterrompuda pel Consell Oleícola Internacional des de 2003.
Suport al relleu generacional
El relleu generacional és una de les prioritats de la Generalitat per a garantir la continuïtat de l’activitat agrària. Este mes es materialitzen els pagaments de 27,4 milions d’euros per a 548 jóvens i nous agricultors corresponents a la convocatòria de 2025.
Els projectes beneficiaris inclouen prop de 1.300 hectàrees d’olivar, amb especial incidència en comarques com el Baix Maestrat, el Comtat i l’Alcoià.
A esta línia se suma una nova ajuda de 8 milions d’euros, anunciada per a finals de setembre, que permetrà facilitar la incorporació d’uns 150 jóvens i nous agricultors al camp valencià.
La Generalitat també ha convocat 50 milions d’euros per a la modernització d’explotacions agràries, amb un termini obert fins a l’1 d’octubre. Les ajudes estan destinades a inversions en maquinària i instal·lacions, així com a la millora de la competitivitat de les explotacions.
Barrachina ha defensat que la producció d’oli de qualitat ha de ser una activitat rendible i amb futur i ha situat com a claus per a aconseguir-ho la modernització de les explotacions, la incorporació de jóvens i l’accés a ferramentes que permeten que el valor del producte repercutisca també en els agricultors.








































