Noticias Castellón
domingo, 28 de abril de 2024 | Última actualización: 20:47

El compromís social, eix de la programació del Paranimf que sedueix a més de 15.000 espectadors

Tiempo de Lectura: 3 minutos, 25 segundos

Noticias Relacionadas

L'espai escènic ha acollit un total de 80 esdeveniments culturals on el teatre, la dansa, el circ i el cinema han sigut protagonistes

La contemporaneïtat i la sostenibilitat han marcat el discurs de la programació del Paranimf de la UJI durant el curs acadèmic 2022-2023 que ha tornat a seduir a un públic compromès amb l'art i amb la societat i ha mantingut la qualitat de les obres i espectacles representats. Així, l'espai escènic ha acollit un total de 80 esdeveniments culturals on el teatre, la dansa, el circ i el cinema han sigut protagonistes.

El resultat ha sigut «un balanç positiu» on «ha destacat el nostre segell de qualitat en el contingut de la majoria de les activitats presentades i en les quals es prioritzen temàtiques socials, una línia que pensem mantindre i implementar de cara a la propera temporada», explica el director artístic del Paranimf, Toni Valesa.

El Paranimf ha mantingut la seua línia de treball que s'identifica amb el lema «la cultura és saber i coneixement» i un dels propòsits «és fer arribar les propostes culturals al nombre més gran de persones possible i fer-les accessibles per a tothom». En eixe sentit, Valesa argumenta que «la cultura i les arts incideixen transversalment en la formació humanística de la comunitat universitària i de la població en general, sent la cultura el fonament de la societat i dels pobles». Així, el tècnic del SASC recorda una anècdota de Winston Churchill en la qual «en un dels moments més complicats de la II Guerra Mundial els assessors econòmics li van proposar a Winston Churchill que suprimira el pressupost de cultura per a dedicar-lo a la compra d'armament i ell va respondre: Llevar-li el pressupost a la cultura? Aleshores per a què lluitem?».

Així, s'ha de dir que el nombre d'espectadors que han presenciat els espectacles del Paranimf durant l'actual temporada han sigut més de 15.000, fet que «confirma la línia progressiva de després de la pandèmia», assegura Valesa. No obstant això, assenyala que «pel que fa als números sempre avantposem la qualitat a la quantitat de les xifres».

A nivell de la programació de teatre, s'ha de destacar el Reclam, que va celebrar la 30ena edició, ja integrat en la Red Española de Teatros, Auditorios, Circuitos y Festivales de Titularidad Pública. Durant la celebració del festival es va poder gaudir de les peces creades pels dramaturgs i dramaturgues castellonenques com 'Passos Lleugers', una adaptació de la companyia La Ravalera en col·laboració amb Amnistia Internacional; l'estrena de 'La Torre del Silencio', dels vila-realencs La Medusa; 'Johnny Chico', obra interpretada per l'actor d'Onda Víctor Palmero; 'Las Couchers', de la companyia Inpro-gress, composta per dos alumnes de l'Aula de Teatre Carles Pons de l'UJI; o 'Els Tardigrads', una producció de la companyia valenciana Al Anochecer Producciones dirigida per Sergio Caballero.

Durant aquest cicle també ha destacat el cicle Escenaris d'EnRaonaMents, «dedicat al pensament, a provocar que la nostra ment s'ature a enraonar i reflexionar. En definitiva, a tindre una actitud crítica i responsable envers la societat i el món que ens toca viure», explica Toni Valesa. Enguany, s'han abordat tres vessants com són els èxodes migratoris, la política contemporània i la imaginació des de la infantesa amb obres com N'imPORTEquoi o Me llamo Suleimán.

Dins de les arts escèniques, la dansa també ha tingut un pes important en la programació del Paranimf que ha destacat per la qualitat de les obres de dansa contemporània, com 'Lapiel', 'El lenguaje de las líneas' o 'Trópico', i que ha format part del cicle Dansa a escena, de la Red Española de Teatros.

Un altra vessant de la programació del Paranimf és el cinema que enguany ha posat èmfasi en el cicle dedicat als 70 anys del Festival de Sant Sebastià i ha continuat amb el cicle Nou Cinema que projecta un tipus de cinema més reflexiu i que, normalment, no es troba a les sales comercials.