Noticias Castellón
martes, 31 de marzo de 2026 | Última actualización: 16:37

El Consell desbloqueja el Museu de la Taronja de Burriana

Tiempo de Lectura: 3 minutos, 9 segundos

>

Noticias Relacionadas

Aquest museu, ubicat en l'edifici modernista de la Casa Conill (1910) al carrer Major, és un centre únic a Europa dedicat a la investigació i divulgació de la indústria cítrica

L'Ajuntament de Burriana i la Generalitat Valenciana han formalitzat un acord per a desbloquejar la situació administrativa i patrimonial del Museu de la Taronja. En una trobada celebrada a València davant de notari, s'han reunit els membres del Patronat amb l'objectiu d'actualitzar la situació de l'entitat, que romania inactiva des del tancament de les instal·lacions l'any 2012. A l'acte ha acudit la Consellera d'Educació, Cultura i Universitats, María del Carmen Ortí; l'alcalde de Burriana, Jorge Monferrer; en representació de la Diputació de Castelló, Alejandro Clausell; així com representants de la resta de patrons procedents de la Caixa Rural de Burriana, Fundació Cañada Blanch i el secretari de la pròpia Fundació "Museu de la Taronja".

Durant la sessió, s'ha procedit a la revocació dels càrrecs anteriors i a la presa de possessió dels nous membres. Així mateix, s'han modificat els estatuts de la fundació per a establir que, a partir d'ara, el control d'este important llegat sobre la història de la citricultura recaiga directament sobre el consistori de la capital de la Plana Baixa. Este pas resulta fonamental, ja que la falta de representació majoritària de l'Ajuntament de Burriana impedia fins a la data avançar en els tràmits necessaris per a la seua recuperació.

Esta actuació suposa un exemple de l'impuls frenètic durant els últims mesos de la regidoria de Cultura dins de l'estratègia municipal "Burriana Ciutat de Museus". Este pla de dinamització patrimonial inclou també el recent conveni signat amb el Bisbat per a l'obertura del Museu Cardenal Tarancón. Per a este últim projecte, l'Ajuntament ja ha reservat una partida de 260.000 euros destinada a la rehabilitació de les sales, manteniment i gestió de visites guiades gratuïtes, l'entrada de les quals se situarà al Racó de l’Abadia.

Un referent històric i cultural únic a Europa

El Museu de la Taronja, ubicat en l'edifici modernista de la Casa Conill (1910) al carrer Major, és un centre únic a Europa dedicat a la investigació i divulgació de la indústria cítrica. Els seus fons recullen l'evolució econòmica i social de la Comunitat Valenciana des del segle XVIII, allotjant sis sales que recorren el comerç, el transport, els mercats i la publicitat del sector.

Fundat en 1995 pel Dr. Vicente Abad García, el museu compta amb un valuós Arxiu Biblioteca i una extensa col·lecció de fotografies i marques taronjeres de gran valor històric. Amb este desbloqueig, el consistori aconsegueix resoldre una situació de paràlisi absoluta i fer els passos burocràtics necessaris per a posar a disposició de la ciutadania una col·lecció que és senya d'identitat de la ciutat.

El regidor de Cultura, Alejandro Clausell, ha destacat que “volem que tant els veïns de Burriana com els visitants puguen gaudir d'espais amb un gran valor històric. No hi ha millor manera de conéixer la nostra història que descobrir en primera persona l'evolució de la citricultura, que ha sigut peça fonamental dels anys daurats de Burriana i que va lligat al desenvolupament econòmic i social del municipi”.

Per la seua part, l'alcalde de Burriana, Jorge Monferrer Daudí, ha posat en valor que es tracta d'“un avanç històric i un exemple més que hem vingut a resoldre els problemes heredats i a millorar la vida de tots els veïns. Catorze anys després que tancaren les portes d'este museu, estem en disposició d'avançar tots els tràmits necessaris per a assumir el control i assegurar la viabilitat d'un lloc que mai degué tancar-se”.