La Diputació de Castelló reclama un finançament més just per als municipis intermedis de la província

Tiempo de Lectura: 2 minutos, 25 segundos

Noticias Relacionadas

El govern provincial portarà al ple una declaració institucional per demanar que les ajudes i els models de finançament tinguen en compte el paper de les localitats que actuen com a centres de serveis comarcals

La Diputació de Castelló elevarà al ple de juny una declaració institucional per reclamar una revisió dels criteris de finançament i de concessió d'ajudes públiques amb l'objectiu de millorar els recursos destinats als municipis intermedis de la província.

La proposta pretén obtindre el suport unànime de tots els grups polítics de la corporació provincial i planteja que tant la Generalitat Valenciana com el Govern d'Espanya adapten les seues polítiques de finançament a la realitat territorial de Castelló, incorporant criteris que reconeguen el paper que exercixen determinades localitats com a centres de serveis de referència per a les seues comarques.

Segons defensa la institució provincial, estos municipis assumixen funcions sanitàries, educatives, administratives, comercials, esportives, culturals i socials que donen servei a poblacions de l'entorn, però sovint no disposen d'un finançament ajustat al volum real de persones que atenen.

Municipis que queden fora de moltes convocatòries

La Diputació considera que les localitats intermèdies es troben en una situació singular, ja que no compten amb els recursos propis de les grans ciutats, però tampoc complixen els requisits exigits en moltes línies d'ajudes destinades específicament als municipis afectats per la despoblació.

Aquesta circumstància provoca, segons la institució provincial, que nombroses convocatòries públiques excloguen estos municipis per criteris estrictament poblacionals, malgrat el paper que desenvolupen en la prestació de serveis supramunicipals.

Revisió dels criteris de finançament

La declaració institucional planteja que les administracions competents incorporen variables com la població estacional, la població efectivament atesa, la prestació de serveis supramunicipals o la funció de capçalera comarcal a l'hora de dissenyar els models de finançament i les convocatòries de subvencions.

L'objectiu és que els municipis intermedis puguen accedir als recursos públics en condicions d'equitat i disposen de finançament suficient per mantindre els serveis que presten tant als seus veïns com als habitants d'altres localitats de l'entorn.

El paper dels municipis en la lluita contra la despoblació

El Govern Provincial sosté que estes localitats tenen un paper rellevant en la cohesió territorial i en la lluita contra la despoblació, ja que molts municipis de menor grandària depenen dels serveis, equipaments i oportunitats que oferixen les poblacions que exercixen de referència comarcal.

En este sentit, la presidenta de la Diputació, Marta Barrachina, ha defensat la necessitat d'avançar cap a un model de finançament que tinga en compte la realitat dels municipis intermedis, mentre que el vicepresident i portaveu del Govern Provincial, Héctor Folgado, ha assenyalat que reforçar estes localitats és compatible amb el manteniment de les polítiques específiques de suport als municipis en risc de despoblació.